12 maj, 2013

Randiga mjukisbyxor

Jag har blivit beroende av randigt tyg och randiga kläder. Det är så fräscht och fint. Hos Pehemiä hittade jag helt underbart randigt stretchfrotté i så fina färger att jag fick beslutsångest. Hem kom alltså denna brunvit-randiga härlighet. Hem kom också 70 cm i turkosvit färgställning. Men nu vet jag inte om jag ska sy caprin till mig eller byxor till flickorna av det. Kanske det räcker till både och...
Av det bruna tyget ville jag ha mjukisbyxor men hade inget färdigt mönster så jag tog och ritade ett byxmönster utifrån ett leggingsmönster jag använt tidigare. Men midjan blev för hög (se första bilden).
Så jag klippte upp mudden och sänkte vid midjan en 5cm, och sydde sedan fast mudden igen.
Byxorna blev lite som en blandning mellan leggings och innebyxor.
Påminnelse till mig själv: sätt in ännu nån centimeter vid låren ifall du vill minska på leggingsintrycket. Funderar även på om det skulle vara en idé att sy fast en ficka på benet.
Tänkte att jag skulle sätta in metallringar i mudden för snöret. Men det visade sig att jag inte hade några såna knäppen, så jag sydde knapphålsrundlar istället och trädde snöret igenom dem. Vi får hoppas att de håller.

Hur kan man bli så glad över ett par randiga mjukisbyxor?

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag håller med - randigt känns piggt & fräscht!