21 oktober, 2013

Paapii short collection

Det här tyget hade jag inte riktigt ens kikat på då Paapii lanserade det och sålde slut det på ett huj. Det var först då en syjuntis harmade sig över att hon inte hunnit köpa tyget som jag kom till insikt att tyget faktsikt var ganska nice.

När jag sen råkade komma över en bit och fick se det live, var jag såld meddetsamma (tyget är digiprint och känns underbart mjukt och lätt). Nästan lika snabbt hade jag en vision om hurudan tunika-skjorta jag skulle göra av den. Ifall tygbiten räckte.
Och det gjorde den! Av en meter blev det inte många slimsor kvar efter omsorgsfull mallning med mönsterbitarna. Mönstret är eget, förutom ärmarna som är OB Creative 303. Paitan är kortare fram och längre bak. Måste ännu justera mönstret, förlänga någon centimeter framtill och kanske sätta in raglarärmar istället.

Paitan blev först lite onödigt bred och stor vid brösten och ärmarna, så efter mallning förminskade jag några centimeter på välvalda ställen.
Och vips hade jag en paita som blev riktigt, riktigt bra. Det sköna med paitan är att looken blir helt annan bara med hjälp av t.ex. en scarf. Paitan passar även ypperligt med jeans.

Inga kommentarer: