26 februari, 2013

extempore blus till mig

Hittade det här häftiga tyget i EK:s tyglåda för dryga 7e. Det är nån sorts viskosblandning, känns skön mot huden men är lite skeptisk till om den är sval att ha på sig eller om den inte alls andas. Tanken var att jag skulle sy en blus med lepakkoärmar. Men det blev helt galet.
Nä fy, jag passar absolut inte i såndär ärmar. Så tog tag i saxen och klippte bort en bit till av ärmarna.

Hela blusen är bara klippt till på måfå, inga mönster, bara tyget vikt dubbelt så att halshålet och ärmarna ligger mor vikningen. Halshålet klipptes ut. Blusen prövades, något behövdes på framsidan. Rafsade ihop lite rynkor och sydde några stygn.



Nåja, nu börjar det mer likna en blus jag kan använda. Ärmarna är ännu lösa mot kroppen, lite fladdermusaktiga, men spända ute vid fållen. Ja eller ingen fåll finns ju. För jag har inte gjort något till kanterna. Tyget sprättar inte, lätt som en plätt med andra ord.

 Närbild på den ihoprafsade rynkningen.
Det som är kul med den här blusen är att man kan variera längden på den bara genom att dra upp den lite mer eller mindre.

2 kommentarer:

pikkupippuri sa...

Onpas tämä tosiaan hieno ja muuntautuu moneksi. Jäinkin samoin tein lukijaksi.

Simone sa...

Kiitos! Kivaa kun jäit lukijaksikin! Joo, tämä onnistui kivasti ja on mukava päällä. Tänään tepastellut koko päivän tämä päällä. Ei ahdista mistään, sopivan rento =)