02 maj, 2012

Vi har flyttat

vilket leder till att det antagligen blir lite mer sällan uppdaterat här. Både i och med allt packas och uppackas samt att Veckans höjdpunkt, syjuntan på onsdagar, ju nu är en sisådär 120km bort. Men ikväll tog jag ändå en liten syjunta här hemma för mig själv och fick färdigt en hel del halvfärdiga projekt.
Blev inspirerad av Pikkukiiskis fina velourhalaren och nappade med mig en Benetton-trikåpaita i ypperligt skick från Samarian shop i Vasa. Paitan var i storlek M, och halaren är storlek 68. Detta skulle bli fina halarbyxor till K.
Och visst blev de det! De lyckades riktigt bra, åtminstone på bild (har inte ännu testat dem). I och med att halaren ska träs på genom halshålet var jag tvungen att sy en knäppningslist och valde att göra det mitt frampå. På dessa ides jag inte sätta min namnlapp när orginalbränden syns så bra.
Förra onsdagen fick jag rita av ett halaramönster från en syjuntis och klippte med samma ut detta fina tunna stretchfrotté. Men nu är jag lite rädd att vår knubbis med maffiga lår inte kommer att ha en chans att rymmas i byxorna fastän frottén stretchar.
Klippte också ut dessa leggingsar som jag ritat mönstret till själv. De gula är i snävaste laget, och hamnar antagligen snart till salu. Men de är rysligt fina, så jag tråmar nog i korvbenen ännu några gånger. De brunblommiga har jag inte hunnit pröva än på K, men de är lite lösare vid låren (som tur).
Också V får ett par byxor i samma härliga mangogula stretchfrotté, som är från Hannan Kangas. Funderade på om jag skulle sy en ficka eller applikation på benet, men tycker de är fräscha i sin enkelhet. V har inte ännu prövat dessa, men borde nog vara rätt så passliga. Storlek 104.
  
Har tydligen haft byxor på hjärnan senaste tiden. Har ännu ett par utklippta till V som jag inte ännu hunnit sy upp. Fixade idag förövrigt en unipussi till K. Den blev världens fulaste unipussi. Men det gör inget, för ingen behöver se den. K behövde få en tunnare unipussi, så jag klippte sönder H:s gamla fula t-shirt och hastade ihop en sovpåse. Men så länge den är sval och skön att sova i så får den duga.
 
 Sist men inte minst måste jag få visa hur FINA syjuntevänner jag har. Titta vilka härliga skatter de gav till mig som "avskedsgåva". SÅNT blir man ju bara så glad av!

Inga kommentarer: