08 oktober, 2012

käsityömessut i Seinäjoki

For på lite quality-time för mig själv till handarbetsmässan i Seinäjoki i helgen. Det var mitt livs första handarbetsmässa. Och det var riktigt roligt. Många ständs hade för mig ointressanta material som matonkude?? (alltså det man gör mattor av), garn, mycket i huopa (är det nu sen filt?) och en hel del färdiga handarbeten. Mycket pärlor, knappar och tingel tangel. Lite tyger. Där fanns en handfull ständs som jag tyckte var härligt glada och färggranna. Där spenderade jag mest tid (och pengar).

Här kommer ett litet urval av det fina i utbudet.
Halsband och armband i fräscha färger gjorda av filt. Finns här.
Ett ständ fullt med knappar och tillbehör i alla världens färger. Det var lite så man blev barnslig förtjust i allting. Mer finns på deras hemsida.
Ipana aitta hade tagit med sig en drös med ljuvliga västklänningar i härliga retrotyger.
KooDIno har gjort dinosaurier till sin grej. Jag tyckte haklapparna var ganska tjusiga.
Fanns en hel del börsar och väskor i flera ständs. Dessa hade några riktigt fina.

Här stod jag längst. Helt UNDERBARA färger och ljuvliga kläder. Napikas ligger bakom ögongodiset. Sömmerskan berättade att hon själv färgar all stretchfrotté hon tar in (alla de enfärgade på bilden). Då får hon nyanserna att bli precis som hon vill. Och nyanserna, de är en jackpott.
Skulle jag haft råd, skulle jag ha tagit ett plagg i varje färg. SÅ ljuvliga är de.
 
Ett annat ständ där jag stod en längre tid och beundrade allt var Paapo. Där var det också färggrant och mysigt. Mest förtjust blev jag i dessa vagndekorationer. Lite retrofeelis över dessa. Hamnar säkert att klicka hem en från webshopen, då jag lyckades motstå frestelsen på mässan. De berättade att de ska göra en reflex i samma stil. Kanske jag väntar på den.
Och här... Här spenderade jag helt otippat överlägset mest euron. För jag föll pladask för dessa klänningar/tunikor i råbomull. Design Mari Mustonen är damen som står bakom dessa härligheter. Hon har tyvärr ingen hemsida. Men hon är aktivkt med på mässor så ifall ni råkar henne, ta och pröva en sånhär. De är superhärliga!
Den här tog jag alltså med mig hem. Och jag blev så förtjust i den på mässan, så jag lämnade klänningen på direkt.
Dyr var den, ja. Men ack så värd alla euron.
Det var ju lite som en födelsedagspresent till mig själv. Sånthär blir man glad av.

Inga kommentarer: