05 oktober, 2012

velourbyxor

K behövde få lite tjockare byxor nu till hösten och vintern. Blev två par i velour. Klippte ut och sydde ihop på juntan i onsdags. Muddarna fixade jag idag.
Det röda stjärntyget är beställt från Lieblingstücke, om jag minns rätt. Blev lite av en tomtenissekombination när jag satte in ljusgrå mudd, men snart är det ju juletider. Modellen på byxan heter Little Rabbit från Ottobre 1/2012 i storlek 74/80.  
Jag hade först i ett gummiband uppe vid midjan, men det blev inte så lyckat så jag klippte bort hela övredelen och sydde in en mudd. Överlag är jag mycket skeptisk till det här mönstret. Byxan ser ut som en jättepåsa, hoppas den ändå sitter någåsånär på K.
Det andra paret mallade jag från mitt egna leggingsmönster, satte in rejäla slingor i sidan av byxbenet, och tänkte att jag inte behöver ta i beaktande nån sömsmån, "det blir ju nog rejäla buntar i och med slingorna i sidan". Men så blev det ju inte riktigt (host). Nu väntar jag med spänning om K överhuvudtaget ryms in i dem. Storleken är 74.
Tygen var små restbitar som jag hade kvar. Minns inte varifrån jag köpt dem ursprungligen. Längs med slingorna sydde jag en stickning (heter det så?) med ljusorange tråd. Blev ganska fint. Och hela alltsammans piggade jag upp med en randig mudd.  Jag tror att blandningen mellan dessa två byxor skulle bli det ultimata mönstret för K.
Jag hann också tuuna en av K:s sovpåsar som håller på att bli för kort. Inte nu längre. Bilden gör inte rätt, påsen blev riktigt fin.
Sist men inte minst har jag sytt fast fickorna i V:s nya byxor. De hölls ju inte på plats i farten, men nu är de fast i bunten, som de ska vara.

Inga kommentarer: