16 september, 2013

Pipe Leg byxor

Hittade en bit stretchcollege i stuvbitarna på Eurokangas. Den fina mörkturkosa färgen lockade, och jag visste precis vad jag skulle sy upp av det.
Mönstret heter Pipe Leg (OB 1/2012) och är ett bra byxmönster med fina stickningar och detaljer som gör att byxorna ser lite ut som jeans. Jag lämnade bort sidofickorna och satte in förstärkningar vid knäet (inspiration från Me&I).
Tyvärr stretchar stretchcollegen lite väl mycket vid midjan vilket resulterar i att byxan är för lös (syns på första bilden). Men det problemet fixar vi med ett bälte.
I och med alla stickningar och smådetaljer tog det ganska länge att fixa klart byxan. Men det är nog värt mödan, för fina blev de! Även om knälapparna hamnade lite väl lågt ner.
Alla detaljsömmar sydde jag i en orange konstrastfärg, och satte in en orage knapp. Men jag har inte låtit V använda byxorna till dagis än. Vi får vänta tills det blir så kallt att de alltid har på sig andra byxor utanpå när de far och leker i gruset. Såpass arbetsdryga var de att jag inte vill se ett hål på knäet/rumpan riktigt genast.

Inga kommentarer: