24 mars, 2014

Sytt inredningsattiraljer

Jag var till Marimekkos tehtaanmyymälä i början av året och köpte lite tyger som jag förvandlade till en gardinskappa och ett dynvar. (Gardinsknipsorna ska få sig en omgång av vit färg så snart jag hinner).
Det här räsymattomönstret tilltalar mig något otroligt. I köket har jag sytt upp vår vaxduk i blå färgställning av samma mönster. Och nu blev det alltså svart-gula till vardagsrummet. (Den gröna färgställningen har jag endast på en mugg).
Tyget till det här superfina dynvaret tog jag med från stuvbitslådan för några euro. Den turkosa dragkedjan är metervara köpt från loppis och nedre delen av dynan är restbitar från gardinskappan. Baksidan är likadan, utan dragkedja. Totalpris ca 4€.
Dynvaret passar fint med vår Kulkue-tavla. Mer dynvar ska det bli! De gick så snabbt att sy, och så är det roligt att sy i stumt tyg mellan varven.

Inga kommentarer: