28 december, 2012

klappar

Som jag tidigare nåttag nämnt är årets tyg definitivt bambu. Till julklappar slank det ner en och annan bambudisktrasa i år. Och dessa var förutom lätta och roliga att göra också väldigt roliga att ge. Jag hoppas alla faller för dessa disktrasor på samma sätt som jag. De är superbra!

Bambucollegen med igelkottarna började tyvärr rispa i kanterna i användning så dem ville jag inte ge bort till julklapp utan använder dem hellre själv. Rispandet beror på att collegen har så mycket tjockare trådar och är på något sätt lösare stickat. Julklapparna blev således bruna och röda trasor av bambuviskos med grönt bambustretchfrotté på undre sidan.
En hel hög av dem. Förutom en bra uppsugningsförmåga och att de inte börjar lukta unket vid användning är de väldigt hållbara och lättskötta. Skölj till sist med kallt vatten och krama ur ordentligt. Släng i tvättmaskinen mellan varven. That´s it.
Av restbitar sydde jag upp lappar att torka munnen och händerna på flickorna. Är helt perfekta för det ändamålet!
Min guddotter använder ofta hårspännen, så detta torde ha farit till rätt adress. En hårspännesdyna. För att man inte alltid ska tappa bort sina spännen. Idén är tagen ur Mekkotehdas-boken. Sydde in ett handtag på dynan så den skulle vara lättare att ta med sig.
En av mina väninnor skall snart få sitt andra barn. Den här babyfilten sydde jag i trikå på övre sidan och i fleece på undre. Hoppas nykomlingen kommer att trivas på filten (eller invirad i den).
Också ett tuttband skickades med filten. Har åtminstone vid oss varit väldigt behändiga att ha. Om babyn råkar vara en sådan en som godkänner tuttar detvillsäga.

Inga kommentarer: