18 december, 2012

Övningar

Mjå. Är nog inte riktigt vän med coverprons bandkantare än.
Först prövade jag med 4-vikt men det ville inte funka det minsta, så fixade snabbt om kantaren till 3-vikt. Resultatet är dock ingen fröjd för ögat, måste jag säga.
Huisigt svårt att få spänningarna bra. Vid varje söm vi skulle över, kråtade kantaren extra mycket. Det var som om sömmen skulle ha varit för tjock för att rymmas igenom kantaren och maskinen ville inte orka mata tyget ordentligt. Dessutom viker sig 3-vikta mudden för mycket till avigan, så muddkanten blir synlig istället för att ligga fint under kedjesömmen.
Flera meter testband. Testade både med interlock och mudd. Testade med en miljon olika ställningar. Till slut hittade jag något som fungerade halvbra. Och med den körde jag så gott det gick. Fållen sydde jag upp med en coversöm på två nålar (vänster och mitten) eftersom jag var lat och inte orkade sätta in den tredje nålen eller flytta mittennålen till ena kanten.

Jag har inte köpt en helmankääntäjä, men tror nog jag hamnar skaffa en. Nu körde jag alltså utan och resultatet blev att jag inte lyckades träffa rätt på avigan. Jag fick klippa bort överflödigt velour, nära sömmen och så tog jag och sydde en till söm med två nålar där ena sömmen följer den tidigare.

Så nu ser det nästan ut som om jag ändå hade sytt med 3 nålar. Och baksidan ser rätt bra ut. Inget velour som kan börja sprätta. Allt ligger fint under sömmen.
Detta blev resultatet. En massa småfel och nybörjarmisstag, men tillika kommer nog K att få ha på sig den här tunikan på julen. Ganska mysig är den ju ändå.

Inga kommentarer: