26 januari, 2013

Tuuning och pyjamasdräkt

K börjar ha så sjabbiga pyjamasar så jag tog och sydde upp en pyjamasdräkt till henne också. Av härlig multistripe i fräscha färger! Dragkedjan är en piilovetoketju som går en liten bit ner på benet. I muddarna använde jag samma tyg klippt åt andra hållet.
Den här var rätt så lätt att sy upp, blir kanske någon till i ett senare skede. Hade ritat av mönstret i storlek 86, så den är nog ännu lite stor för K, imorgon får vi se hur mycket. När pyjamasen var klar märkte jag att det blev fel med storlekslappen. Men lite roligt ändå, numrorna är ju bara omkastade. Så lappen får sitta kvar.

Blingo hade nyligen supersale, och jag köpte loss en del fina plagg till mig. Den här tunikan såg jag direkt att kunde bli en "jag". Men visste att nedre delen skulle vara hopplöst för lång för en stump som mig. Tog därmed kallt till saxen och klippte rakt av.
 
Originalmönstret var klippt kortare på framsidan och längre bak. 
Jag klippte alltså av tunikan, sydde en fåll och trädde i gummiband och spände. Voilá! Tunika med pallohelma med en längd som passar mig betydligt bättre.

Inga kommentarer: