15 juni, 2013

ett snabbt projekt och ett evighetsprojekt

Den här tunikans övredel är av jersey och nedredelen är återanvänt av ett gammalt underlakan.

 

Jag sydde in en fejk-knapplist. Har dock inte än fått isytt knapparna. Men det funkar även såhär.
Modellen har jag ritat utgående från en favorit sedan många år. Fastän det här bara är en testversion, blev den så lyckad att jag använt den redan hur många gånger som helst.

Och ÄNTLIGEN ÄNTLIGEN ÄNTLIGEN!! Evighetsprojektet är klart.
För flera månader sen planerade jag, klippte ut tyg, applicerade och sydde ihop manteln. Men så stannade projektet av eftersom jag inte kom på hur jag skulle göra för att fiffigast knyta manteln.
Efter många om och men satte jag in gummiband ca 10cm från kanten och fick på så sätt en krage på samma gång.
Framtill sydde jag tarraband istället för snören att knyta. Nu kan flickorna själv dra på och av manteln.

Manteln är vändbar och har på ena sidan en krona aplicerad och på andra sidan ett leende regnmoln. Till själva manteln använde jag jersey och fleece.

Inga kommentarer: