23 november, 2012

Balaklava ti K

Nu har jag ritat balaklava vol 1. till huvudomkrets 47. Och mönstret är riktigt passligt på bredden då man har tyg som stretchar lite mer. Nu använde jag merinointerlock (jättestretchigt) som foder och velour (lite stretch) som yttertyg. Yttertyget borde ha klippts med betydligt större sömsmåner för att sitta bra. Så jag tog och sprättae upp sömmen på bakhuvudet av yttertyget och satte in en remsa med reflextyg (stumt). Till foderhuvan behövde jag inte göra några justeringar. I mönstret hade jag också ritat onödigt höga utringningar för axlarna, så jag sydde in bitar av merinointerlocket. Slutresultatet är helt bra, och mössan kommer definitivt att användas. Ska dock rita om mönstret nu då jag ännu minns vad jag vill ändra på, och hur mycket.

Svårt att få bra bilder då det första hon gjorde var att försöka dra av sig mössan innan jag ens fick kameran fram.
 Reflextyget på bakhuvudet
Här ser man att merinolapparna vilar på axlarna som jag vill.
Bakdelen blev lite kortare i och med att jag klippt snäppet för kort reflexbit.

Inga kommentarer: