18 november, 2012

Tammerfors hantverksmässa

Var på en inspirerande utfärd till Tammerfors igår. Roligt att se och träffa folk som är kreativa. Saknade dock utbudet på tyger. En hel del stands med stumma tygbitar för quilting fanns. Inget jersey, inget stretchfrotté, inget velour. Endast Muru-neulos. Och det haffade jag åt mig förstås. Genast jag kom in genom dörren letade jag rätt på deras stand och satte kurs mot dem. Några tygbitar fanns ännu kvar. Och jag köpte två.

 Finfina Muru-neulokset
SeriMeri hade fina börsar och bambutrasor. Bambu verkade förresten vara en ganska stor hit på mässan, var och varannat stand hade något i bambu att erbjuda.
TaikaHali sålde bl.a. uppstoppade hundar och katter och fina mössor med (mauri mäyris) taxar på enligt egen design.
Kökshanddukar, börsar och väskor av Pisamadesign. De här var superfina. Mönstret på bilden heter Tram (logiskt nog). Tyvärr kom jag mig inte för att kolla om det fanns Pasila.
På flera ställen såg man dessa stumma tyger, många av Robert Kaufman. Det här fotot togs vid lankakauppakujes stand.
Onnela design hade underbara produkter både i papper och tyg.

En hel drös med snören hittade jag hos Belles. En massa annat fint hade hon också, men några meter pompulasnöre kom med mig hem.
Hos Kierti fastnade jag för de glada kökshanddukarna med mysiga motiv. Hon sålde även bambu och hamptrasor.

Hämeen Tekstiilituote hade tagit med sig "några" tygbitar. Varav ett följde med mig hem.
De här börsarna från Naavalainen var speciella, tyget är kraftigt bomull. Försäljaren berättade att hon målar tyget och sedan trycker bilderna. Och tittar man noga på börsarna ser man ju faktiskt penseldragen. Härliga figurer dessutom.
Och det som kom hem med mig var det här. En riktigt passlig mängd och en salig blandning. Men jag säger nog det, tur att jag inte stickar eller virkar. Kunde ha blivit en dyr resa då.

Inga kommentarer: